Sprzęt i materiały do zimowego utrzymania przygotowane są w 13 Obwodach Drogowych. To ponad sto pojazdów wyposażonych w piaskarki, solarki czy pługi. To, jaki sprzęt będzie wykorzystany w danym momencie, jest uzależnione od rodzaju zjawiska atmosferycznego.
- W każdym Obwodzie Drogowym znajduje się magazyn soli, piasku oraz innych materiałów wykorzystywanych w akcji zima. Ogółem zmagazynowanych jest około 17 tys. ton soli i blisko tysiąc innych materiałów, takich jak piasek czy chlorek wapnia. Przygotowane są również siatki przeciwśnieżne o łącznej długości 50 km – wylicza Małgorzata Pawelec, rzecznik kieleckiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Drogi utrzymywane są w różnych standardach zimowego utrzymania. Wszystkie standardy zakładają odśnieżenie i zlikwidowanie śliskości na drodze możliwie jak najszybciej od ustania zjawiska atmosferycznego (np. opady śniegu, marznącej mżawki itp.). Różnią się natomiast dopuszczalnym czasem na usunięcie skutków tego zjawiska.
Standard I, najwyższy, obowiązuje na około 100 km dróg krajowych woj. świętokrzyskiego. W tym standardzie utrzymywana jest droga ekspresowa S7 na całej długości. Standard II obowiązuje na około 582 km, czyli na większości świętokrzyskich dróg krajowych. Z kolei standard III obowiązuje na około 57 km, czyli na odcinku drogi krajowej nr 42 od Końskich do granicy z woj. łódzkim oraz na odcinku drogi krajowej nr 78 między Jędrzejowem a Chmielnikiem.
- Dodatkowo administrowane przez GDDKiA drogi dojazdowe wzdłuż tras głównych o łącznej długości ponad 230 km utrzymywane są w standardach III lub V – dodaje Małgorzata Pawelec.
Przypomnijmy, że dwa lata temu na terenie całego regionu wdrożony został system obszarowego kompleksowego utrzymania dróg krajowych. To oznacza, że całoroczne, w tym zimowe, utrzymanie dróg w każdym z pięciu Rejonów (Kielce, Busko-Zdrój, Jędrzejów, Opatów, Starachowice) zostało zlecone wyłonionym w przetargach wykonawcom.