Narodowy Funduszu Zdrowia przypomina, że od czerwca działa Teleplatforma Pierwszego Kontaktu (TPK).
- Telefony odbierane są od poniedziałku do piątku, w godzinach od 18.00 do 8.00 rano kolejnego dnia, a w soboty, niedziele i święta TPK działa całodobowo - mówi Beata Szczepanek, rzecznik prasowy kieleckiego NFZ. - Podczas połączenia, w razie potrzeby, personel medyczny wystawi e-receptę, e-skierowanie lub e-zwolnienie - kontynuuje.
Natomiast jeśli konsultacja telefoniczna okaże się niewystarczająca, wtedy personel medyczny zaleci:
- wizytę w najbliższej stacjonarnej placówce nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej,
- kontakt ze swoim lekarzem POZ (w godzinach pracy POZ),
- w przypadku stwierdzenia stanu nagłego zagrożenia zdrowia i życia - wezwanie zespołu ratownictwa medycznego.
Niewątpliwą zaletą i wygodą korzystania z TPK jest fakt, że jest to jeden numer dla całego kraju. Nieważne gdzie jesteśmy - w domu, u rodziny, na urlopie w górach, nad morzem czy jeziorami wystarczy, że wykręcimy 800 137 200. Dlatego warto go mieć zapisanego w telefonie.
Porady udzielane są w czterech językach: polskim, angielskim, rosyjskim i ukraińskim.
Ze zdalnej konsultacji z pielęgniarką, położną lub lekarzem mogą korzystać także pacjenci niesłyszący. Specjalnie z myślą o nich, TPK oferuje udzielanie porad przez specjalny wideoczat. Komunikacja odbywa się w języku migowym, przy wsparciu tłumacza Polskiego Języka Migowego. W tym celu należy wejść na stronę:
https://www.nfz.gov.pl/kontakt/teleplatforma-pierwszego-kontaktu/tpk-wideorozmowa-z-tlumaczem-jezyka-migowego/