Na trasie między Warszawą i Lublinem od marca br., dzięki podniesieniu prędkości przejazdu pociągów do 160 km/h., skrócił się czas przejazdu o około 20 minut. Dobudowa drugiego toru na mazowieckim odcinku Pilawa – Otwock usprawniła podróże w kierunku stolicy Lubelszczyzny.
To jednak wciąż za mało.
– Kontynuujemy prace na tej trasie - od Warszawy do Otwocka, by zapewnić jeszcze lepsze warunki podróży najbardziej ekologicznym środkiem transportu – komentuje Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
– Modernizacja linii od Warszawy do Lublina to przykład dobrze wykorzystanych przez Polskie Linie Kolejowe S.A. funduszy unijnych. Podróżni korzystają już z efektów inwestycji od Otwocka do Lublina – dodaje Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Lepsze warunki jazdy i większe bezpieczeństwo
Jak informuje PKP, na trasie między Otwockiem a Lublinem do pociągów wsiadamy z komfortowych, lepiej dostępnych dla wszystkich pasażerów stacji i przystanków. – Wszystkie obiekty zapewniają dostęp do peronów osobom o ograniczonych możliwościach poruszania się – mówi nam Magdalena Janus z zespołu prasowego PKP.
Dzięki inwestycji powstały już m.in. przejścia podziemne z windami w Otwocku, Dęblinie, Puławach, Nałęczowie, Motyczu. – Nowy przystanek Lublin Zachodni zapewnił dodatkowy dostęp do komunikacji aglomeracyjnej, regionalnej i dalekobieżnej. Podobne ułatwienia w korzystaniu z kolei gwarantuje nowy przystanek Wygoda – wymienia Janus.
Zmodernizowano i wyremontowano także okoliczne drogi i urządzenia do sterowania ruchem.
– Wyższy poziom bezpieczeństwa zapewniają dodatkowe zabezpieczenia na przejazdach kolejowo- drogowych. W miejscu największego ruchu przejazdy zlikwidowano i zastąpiono skrzyżowaniami dwupoziomowymi. Poprawiono bezpieczeństwo także dzięki zabudowie nowych komputerowych urządzeń sterowania ruchem – opisuje Janus.
Wkrótce do stolicy pojedziemy jeszcze szybciej. Obecnie trwa wielka przebudowa torów i budowa nowych stacji w Warszawie, co ma wpłynąć na połączenia z Lublinem i z regionem. Chodzi m.in. o modernizację odcinka Warszawa Wawer-Otwock.
– Po zakończeniu tej budowy i uzyskaniu niezbędnych pozwoleń, czas przejazdu na trasie Warszawa-Lublin wyniesie 90 minut – mówi Janus.
Wielka przebudowa kolei w Warszawie ma zakończyć się do końca 2027. To wtedy przyspieszą połączenia z Lublinem. Oznacza to też więcej składów na torach. Inwestycje współfinansowane są ze środków unijnych.
D-lickcious od pół roku w Lublinie. Sprawdziliśmy, czy warto tam pójść!
Polecany artykuł: