Rail Baltica. Stacja Ełk bardziej dostępna dla podróżnych
Modernizacja stacji Ełk obejmie m.in. przebudowę peronów, torów, budowę nowego przejścia podziemnego, a także przebudowę części towarowej. To pierwszy etap modernizacji międzynarodowej trasy Rail Baltica na odcinku Białystok – Ełk, w ramach projektu „Prace na linii E 75 na odcinku Białystok – Suwałki – Trakiszki (granica państwa), etap I odcinek Białystok – Ełk”.
– Konsekwentnie realizujemy prace na polskim odcinku międzynarodowej trasy Rail Baltica. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. skutecznie wykorzystują środki unijne w ramach instrumentu „Łącząc Europę” CEF. Ogłoszony przetarg na stację Ełk rozpoczyna modernizację linii na odcinku Ełk – Białystok. Inwestycja to kolejny krok do budowy kolei bezpiecznej, komfortowej i bardziej punktualnej – powiedział Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
Nowa stacja Ełk Osobowy. Jak będzie wyglądać?
Pasażerowie zyskają komfortową stację Ełk Osobowy. Wszystkie trzy perony zostaną podwyższone i poszerzone, co znacznie ułatwi dostęp do pociągów. Zamontowane zostaną nowe wiaty oraz ławki. Czytelne oznakowanie ułatwi orientację na stacji. Informacje o rozkładzie jazdy będą prezentowane w gablotach informacyjnych oraz podawane przez nowe nagłośnienie.
Osoby o ograniczonych możliwościach poruszania się zyskają lepszy dostęp do pociągów. Ułatwieniem będą windy na każdym z peronów. Dobrą orientację na stacji dla osób niewidzących lub słabowidzących zapewnią ścieżki naprowadzające oraz oznaczenia w języku Braille’a. Antypoślizgowa nawierzchnia i funkcjonalne oświetlenie zapewnią bezpieczne poruszanie się po peronach także po zmroku.
Polskie Linie Kolejowe wybudują nowe, dłuższe 110 m przejście podziemne. Przejście pod torami zastąpi obecne obiekty i zwiększy bezpieczny dostęp do kolei, gdyż również mieszkańcy osiedla Zatorze zyskają komfortowe i dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się dojście na stację. Przejście będzie szersze oraz wyższe.
Transport kolejowy będzie efektywniejszy
Sprawniejsze prowadzenie ruchu na stacji zapewni m.in. wymiana ok. 45 km torów i sieci trakcyjnej i 118 rozjazdów. O bezpieczeństwo w ruchu kolejowym zadba lokalne centrum sterowania planowane do budowy w Ełku oraz nowe urządzenia i systemy. Inwestycja istotne poprawi warunków obsługi pociągów towarowych. Sprawniejsze będą przewozy pomiędzy Polską a krajami nadbałtyckimi. Wzrośnie znaczenie kolei jako ekologicznego, efektywnego środka transportu
Wyższy poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym oraz samochodowym zagwarantuje budowie wiaduktu kolejowego na ul. Towarowej. Zastąpi on przejazd przez osiem torów i znacznie usprawni komunikację w mieście. W planach jest budowa nowego wiaduktu kolejowego nad ulicą Suwalską. Przebudowany będzie most kolejowy nad rzeką Ełk.
Inwestycja planowana jest na lata 2021-2023. Przebudowa stacji jest dofinansowana ze środków Unii Europejskiej z instrumentu Connecting Europe Facility (CEF) – „Łącząc Europę”.