Nowe linie autobusowe w powiecie olsztyńskim
Po upadku Państwowej Komunikacji Samochodowej (PKS) problem wykluczenia transportowego dotknął wielu Polaków, przede wszystkim mieszkańców wsi i małych osiedli. Od lat borykają się z nim samorządy poszukujące różnych możliwości zapewnienia komunikacji zbiorowej swoim mieszkańcom. W powiecie olsztyńskim sytuacja zaczęła zmieniać się dziesięć lat temu, kiedy władze gminy Dywity, jako pierwsze w powiecie olsztyńskim, postanowiły uporządkować system komunikacyjny na swoim terenie. Następne były gminy Stawiguda oraz Jonkowo.
Czytaj też: Tak wygląda najpiękniejszy przystanek w Polsce. Aż żal z niego odjeżdżać! [ZDJĘCIA]
Przełom nastąpił w ubiegłym roku, kiedy olsztyńskie starostwo przygotowało system sieci autobusowych połączeń wewnętrznych, jak i międzygminnych dla całego powiatu w ramach Powiatowej Komunikacji Zbiorowej (PKZ). Jako pierwsza przystąpiła do niego gmina Purda, której mieszkańcy już od września mogą korzystać z pięciu regularnych linii autobusowych (506, 511, 513, 550, 551) łączących ich gminę z Olsztynem, jak i jej poszczególne miejscowości.
Teraz, dzięki podpisanym pod koniec roku umowom z władzami gmin Dobre Miasto i Jeziorany, sieć powiększyła się o kolejne dwie linie: 509: Jeziorany – Biskupiec (przez Olszewnik, Żardeniki, Kikity Górkowo, Tejstymy, Biesowo, Czerwonkę) oraz 519: Dobre Miasto – Dywity (trasą Knopin, Osiedle Stary Dwór, Barcikowo, Kłódka, Cerkiewnik, Kabikiejmy, Spręcowo, Ługwałd).
– Mam nadzieję, że mamy już „z górki” i w tym roku uda nam się uruchomić kolejne połączenia tak, aby nasz system był nie tylko z nazwy „powiatowy”, ale objął wszystkie dwanaście naszych gmin – informuje Andrzej Abako, starosta olsztyński. – Cały czas szukamy też rozwiązań, które będą nie tylko bezpieczne i komfortowe dla naszych mieszkańców, ale też i ekonomiczne oraz ekologiczne.
Jednym z nich jest przeprowadzony niedawno test autobusu Iveco Crossway 13 LE CNG zasilanego metanem, który wyruszył na trasę Olsztyn – Barczewo – Jeziorany.
– Wykorzystanie tego typu pojazdów to krok w kierunku nowoczesnego i ekologicznego transportu. Te autobusy gazowe mają zaletę – zasięg. Prezentowany model w cyklu podmiejskim ma zasięg ponad 600 km, nieosiągalny dla autobusów elektrycznych – mówi Krzysztof Zienkiewicz koordynator PKZ w olsztyńskim starostwie. – Niestety w Olsztynie póki co nie mamy stacji tankowania gazu CNG, ale działania PGNIG wskazują, że to może się wkrótce zmienić, więc trzymamy rękę na pulsie.
Autobus przypadł do gustu pasażerom. 13-metrowe Iveco prezentuje się w środku okazale. Ergonomicznie zaprojektowana przestrzeń pasażerska jest wygodna i dostosowana zarówno dla osób starszych (przód i środkowa część pojazdu jest niskopodłogowa) oraz dzieci i młodzieży (tylna część pojazdu jest podwyższona). Dużą zaletą pojazdu jest jego wysokość. Z butlami to niespełna 3,2 m, dzięki temu bez problemu może przejeżdżać pod niskimi wiaduktami, których w naszym powiecie nie brakuje. Jest to autobus klasy podmiejskiej, więc fotele pasażerskie wyposażone są w pasy bezpieczeństwa. Dodatkowo prezentowana wersja wyposażona była w gniazda USB umożliwiające podładowanie telefonu. Pojazd zasilany CNG jest bardzo cichy. Praktycznie silnik jest niesłyszalny, a dobiegający szum pochodzi z klimatyzacji. Po liniowym przejeździe pojazd został zaprezentowany władzom powiatu oraz gmin, które uczestniczą w projekcie PKZ.
Działalność Powiatowej Komunikacji Zbiorowej finansowana jest z czterech źródeł: dotacji z budżetu państwa w ramach rządowego Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych (FRPA), budżetów gmin oraz przychodów z biletów. Powiat pokrywa koszty organizacji i obsługi całej sieci.
Źródło: Powiat Olsztyński
Źródło: Ruszyły dwie nowe linie autobusowe w powiecie olsztyńskim. Sprawdź trasy!