Pochodzący z 1876 roku dworzec odzyskał swoje historyczne piękno i jednocześnie stał się obiektem przystosowanym do współczesnych standardów obsługi podróżnych. Podczas prac budowlanych, które trwały od drugiej połowy 2019 roku, zmieniło się naprawdę wiele. Odtworzona została m.in. ceglana elewacja wraz z detalami. - Usunięto z niej wtórne warstwy malarskie, żeby odsłonić cegłę elewacyjną, którą wraz z detalami architektonicznymi poddano zabiegom pielęgnacyjnym i konserwacyjnym. Historyczny charakter dworca podkreśla nowa, odtworzona na wzór historycznej stolarka okienna i drzwiowa oraz poszycie dachowe wykonane z dachówki holenderskiej - poinformowały Polskie Koleje Państwowe.
Pod gzymsem zadaszenia ukryto iluminację z taśm LED. Na dachu zamontowano panele fotowoltaiczne. Energia, którą wyprodukują, posłuży do zasilania części związanej z obsługą podróżnych. - Bardzo ważnym elementem sprawującym kontrolę nad optymalizacją zużycia energii elektrycznej, cieplnej i wody jest system BMS (Building Management System) nadzorujący pracę instalacji i urządzeń na dworcu. Integruje on również nowoczesne systemy zapewniające bezpieczeństwo podróżnym i budynkowi: monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu, a także przeciwpożarowe - czytamy w komunikacie PKP.
Na parterze dworca zorganizowano wiatę dla rowerów. Aby nawiązać do historycznej zabudowy, przy jej renowacji pozostawiono drewniane elementy konstrukcyjne przypominającej konstrukcje szachulcowe, pozbawiono je jednak wypełnienia.
W budynku znajdują się elektroniczne tablice odjazdów i przyjazdów pociągów oraz elementy nowego systemu informacji głosowej. - Interesująca jest również aranżacja wnętrza. Większość ścian pomalowano na biały kolor, ale nie wszystkie. Na części z nich pozostawiono odkryto cegłę, co jest nawiązaniem do historycznego wyglądu elewacji obiektu. Nieprzypadkowy jest również kolor posadzki. Oparto go o kontrast grafitowych ryflowanych ścieżek prowadzących z granitową posadzką, co jest ułatwieniem wprowadzonym z myślą o osobach niedowidzących - poinformowała spółka.
Na dworcu są także mapy dotykowe z planem otoczenia, tabliczki w alfabecie Braille’a, toalety specjalnie przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami oraz dla opiekunów z dziećmi. Drzwi są szerokie, nie ma progów.
Susz to czwarty dworzec udostępniony podróżnym po przebudowie w tym roku. Jednocześnie jest to trzecia, po Olsztynie Zachodnim i Nidzicy, inwestycja zakończona w województwie warmińsko-mazurskim w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 i jednocześnie pierwszy historyczny dworzec przebudowany w tym regionie.
Źródło: Zabytkowy dworzec w Suszu już otwarty po modernizacji. Zobacz, jak wygląda! [ZDJĘCIA]