Do naszej redakcji napisał pan Piotr, który miał bardzo nieprzyjemną sytuację związaną z przejazdem przez dwa przejazdy kolejowe na Strzeszynie. Do zdarzenia doszło chwilę przed godziną 5:00.
Chciałem dostać się ze Strzeszyna do centrum. Przed przejazdem kolejowym na Golęcinie utworzył się spory korek. Początkowo mnie to nie zdziwiło. Często zdarza się, że przejazd jest zamknięty chwilę dłużej. Po około dziesięciu minutach samochody zaczęły jednak zawracać i jechać w kierunku osiedla. Też to zrobiłem, bo musiałem być w pracy o 5:30. Pojechałem na ulicę Lutycką, gdzie jest drugi przejazd kolejowy. Niestety, tam było to samo. Chciałem jak najszybciej zgłosić awarię do PKP, ale znalezienie na ich stronie internetowej przydatnych informacji graniczy z cudem. Część infolinii pracuje w godzinach 8-16, no tak, przecież tylko wtedy dochodzi do awarii, część numerów telefonu była nieprawidłowa. Finalnie zgłosiłem awarię rogatek na alarmowy numer 112. Jednak - moim zdaniem - nie jest to miejsce, do którego powinno dzwonić się z takimi sprawami.
Sprawdziliśmy! Wchodząc na stronę internetową PKP Polskich Linii Kolejowych dostępna jest zakładka kontakt, a w niej sekcja “telefoniczne infolinie dla pasażerów”. Jednak numery tam podane dotyczą poszczególnych przewoźników. Część połączeń jest dodatkowo płatna.
O sprawę postanowiliśmy zapytać przedstawicieli PKP Polskich Linii Kolejowych. Gdzie zgłaszać awarie poza godzinami biurowymi, czyli między 8 a 16?
Urządzenia na przejazdach kolejowo-drogowych na ul. Golęcińskiej i na ul. Lutyckiej w Poznaniu są obecnie sprawne. Dziś nad ranem na obu skrzyżowaniach stwierdziliśmy usterkę sygnalizacji i rogatek. Na miejsce natychmiast został wezwany serwis techniczny. Ok godz. 5:40 usunięto awarię, przywracając prawidłowe działanie urządzeń. Kierowcy, rowerzyści oraz piesi mogą sprawnie i bezpiecznie pokonać tory.
W przypadku stwierdzenia nieprawidłowego działania urządzeń na przejazdach należy skorzystać z Żółtej Naklejki. Dla zwiększenia bezpieczeństwa PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. umieściły je na wszystkich przejazdach w Polsce, na słupkach rogatek lub po wewnętrznej stronie krzyży św. Andrzeja. Na Żółtej Naklejce można znaleźć indywidualny numer przejazdu, numer alarmowy 112, z którego należy korzystać w przypadku stwierdzenia zagrożenia życia lub zdrowia na przejeździe oraz numer techniczny, przeznaczony do zgłaszania ewentualnych usterek. Kontakt z operatorami jest dostępny przez całą dobę. Umożliwia sprawną reakcję służb w przypadku niebezpiecznej sytuacji na przejeździe oraz usterek technicznych.
Awarie można zgłaszać również za pomocą aplikacji „Bezpieczny przejazd”. Bezpłatna aplikacja działa na wszystkich rodzajach telefonów. Specjalny formularz zgłaszania nieprawidłowego działania urządzeń jest dostępny ponadto na stronie internetowej kampanii „Bezpieczny przejazd”: https://www.bezpieczny-przejazd.pl/formularz-zgloszenia/. Na stronie oraz w aplikacji znajdują się także przydatne informacje na temat zasad bezpiecznego zachowania na torach.
Wyjaśnia nam Radosław Śledziński z PKP Polskie Linie Kolejowe.