Pierwsze plany przebudowy ciągu ulic dróg krajowych nr 9 i nr 12 pojawiły się ponad 40 lat temu. W 1976 roku rozpoczęto budowę alei Wojska Polskiego, a dokładnie jej środkowego fragmentu – od ulicy Lubelskiej do ulicy Odrodzenia. Wówczas była to tak zwana „Obwodnica Rzeszowska”. Plany zakładały wybudowanie dwóch jedni w ciągu tej drogi, jednak finalnie wybudowano tylko jedną.
Aleja Wojska Polskiego po pierwszej przebudowie została oddana do użytku w 1980 roku. Od tamtej pory nigdy nie wybudowano drugiej jezdni. Dwa lata temu ruszył obecny remont.
- Ostatnie pokazy lotnicze odbyły się w 2018 roku i wtedy odwiedzający korzystali jeszcze ze starej alei Wojska Polskiego. Po Air Show ruszyła przebudowa – powiedział Dawid Puton, rzecznik Miejskiego Zarządu Dróg i Komunikacji w Radomiu.
W trakcie gruntownej przebudowy alei Wojska Polskiego droga ta była częściowo zamknięta dla ruchu. Prócz samej alei Wojska Polskiego przebudowano także ulicę Zwolińskiego oraz odświeżono rondo Matki Bożej Fatimskiej.
- Przebudowane odcinki mają łącznie około 5,5 kilometra długości. Każda droga ma obecnie po dwie jezdnie. Wliczyć należy do tego między innymi łącznice z ulicą Lubelską, równoległe drogi dojazdowe do okolicznych posesji (w tym tę najdłuższą - od ulicy Szarej do Odrodzenia, wraz z nowym rondem naprzeciw ulicy Skarżyńskiego) i inne odcinki, aby doliczyć się w sumie około 15 kilometrów nowych jezdni – dodaje Dawid Puton.
W ciągu alei Wojska Polskiego pojawiły się też nowe wiaty przystankowe i nowe oświetlenie.
- Poza tym drogowcy przebudowali wloty pobliskich ulic (przy skrzyżowaniu z Odrodzenia można teraz na przykład zawracać wokół dużej wyspy), wykonali ciągi dla rowerzystów i pieszych (łącznie ponad 10 kilometrów, gdyż z wyjątkiem wiaduktu nad torami i ulicy Zwolińskiego są one po obydwu stronach trasy), a także zbudowali zatoki przystankowe, przy których stanęły nowe wiaty. Ustawili ponadto latarnie LED i urządzili przydrożną zieleń. Kluczowym elementem całej inwestycji były dwa nowe wiadukty nad linią kolejową. Powiększone zostało ponadto rondo Popiełuszki na skrzyżowaniu dróg krajowych nr 9 i 12 oraz wojewódzkiej nr 737 – dodaje rzecznik MZDiK.
Według pierwotnych zapowiedzi remont alei Wojska Polskiego miał się zakończyć 30 września tego roku. Termin jednak przełożono ze względu na zmianę rodzaju ostatniej warstwy asfaltu.
Łączny koszt inwestycji to około 140 milionów złotych, z czego 93 miliony pochodziły z państwowej dotacji.