Według szacunków do 2030 roku w samych tylko południowych dzielnicach Gdańska będzie mieszkało ponad 100 tysięcy osób. Te rachuby nie obejmują graniczących z Gdańskiem dynamicznie rozwijających się terenów gmin Kolbudy, Żukowo i Pruszcz Gdański. Jednym z największych problemów mieszkańców tej części obszaru metropolitalnego są codzienne dojazdy do pracy, szkoły i powroty do domów, które z każdym rokiem są tylko coraz dłuższe. Alternatywą dla stojących na tych samych, zatłoczonych ulicach samochodów i autobusów może być ekologiczny, szybszy i zabierający więcej pasażerów transport kolejowy.
Oddana do użytku w 2015 r. linia Pomorskiej Kolei Metropolitalnej otworzyła komunikacyjnie Trójmiasto w kierunku zachodnim i stała się silnym bodźcem do rozwoju transportu kolejowego w całym regionie. Projekt PKM udowodnił także, że najlepszym rozwiązaniem gwarantującym zapewnienie sprawnego transportu zbiorowego dla mieszkańców nowych dzielnic Gdańska i sąsiednich gmin jest właśnie kolej. Dlatego jako samorząd wojewódzki zaproponowaliśmy gminom zrzeszonym w Obszarze Metropolitalnym Gdańsk-Gdynia-Sopot wspólną realizację nowego, wizjonerskiego projektu kolejowego w ramach kolejnego etapu projektu PKM.
– mówi marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk.
Polecany artykuł:
Rewolucja transportowa czyli PKM Południe wchodzi w etap konsultacji! - dodaje na swoim Facebooku Piotr Borawski, zastępca prezydenta Gdańska ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu.
Zakłada on budowę całkowicie nowej, zelektryfikowanej i dwutorowej linii kolejowej od przystanku SKM Gdańsk Śródmieście przez południowe dzielnice Gdańska do Kowal i jej późniejszego połączenia zarówno z istniejącą linią kolejową nr 248 (czyli popularną PKM-ką), jak i nieczynną obecnie, wymagającą modernizacji linią nr 229 (Pruszcz Gdański – Stara Piła). W latach 2021-2023 powstanie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe, które wskaże rekomendowany przebieg PKM Południe, niezbędną rezerwę terenową oraz odpowie na pytanie, czy realizacja tej inwestycji będzie ekonomicznie i społecznie uzasadniona.
Jeżeli rekomendacje ta okaże się pozytywna, a samorządom uda się zdobyć dofinansowanie, to jest szansa, że w pierwszym etapie PKM Południe, w latach 2025-2030, będzie mógł powstać odcinek aglomeracyjny z Gdańska Śródmieście do Kowal z 5 nowymi przystankami:
Gdańsk Trakt Świętego WojciechaGdańsk MadalińskiegoGdańsk Łostowice – ŚwiętokrzyskaGdańsk NiepołomickaGdańsk Świętokrzyska – Węzeł Kowale
Więcej szczegółów na stronie miasta pod tym linkiem.
Źródło: Znamy szczegóły nowej linii PKM na południu metropolii. Czas na spotkania z mieszkańcami