Nieuczciwe praktyki wobec dostawców owoców i warzyw do Biedronki
UOKiK postanowił ukarać sieć Biedronka za nieuczciwe praktyki wobec dostawców produktów spożywczych. Urząd wyjaśnia, że sieci handlowe często uzyskują rabaty od dostawców, Biedronka miała je jednak otrzymywać w sposób niewłaściwy. Sieć miała żądać obniżenia cen zakupionego towaru już po zawarciu umów na dostawy, a dokładnie po zapoznaniu się z wynikami ich sprzedaży w swoich sklepach za określony okres:
- Kontrahenci byli informowani o konieczności udzielenia rabatu dopiero na koniec okresu rozliczeniowego, po zrealizowaniu dostaw. Tym samym zawierając umowę nie wiedzieli, ile zarobią, ponieważ w każdej chwili właściciel Biedronki mógł zażądać pomniejszenia wynagrodzenia poprzez przyznanie dodatkowego rabatu w sobie tylko znanej wysokości. W przypadku braku dokonania korekt wcześniejszych faktur z uwzględnieniem tego rabatu dostawcy groziła kara finansowa - wyjaśnia Tomasz Chrósny, prezes UOKiK.
UOKiK dodaje, że dostawcy godzili się na nieuczciwe rabaty, bo Biedronka ma dużą siłę rynkową. Obawiali się, że odstępując zupełnie od współpracy ich finansowe straty byłyby jeszcze większe.
Biedronka wymuszała rabaty na dostawcach owoców i warzyw?
UOKiK wyliczył, że dzięki takim nieuczciwym praktykom tylko w latach 2018-2020 Biedronka zarobiła ponad 600 milionów osób, a nieuczciwe rabaty dotknęły ponad 200 dostawców, głównie owoców i warzyw. W skrajnych przypadkach wysokość rabatu sięgała 20 procent.
Gigantyczna kara dla Biedronki i zachęta do uzyskiwania odszkodowań
Za wymuszanie rabatów od dostawców UOKiK nałożył na Biedronkę ponad 723 miliony kary. Prezes Urzędu zaznacza, że dostawcy mogą wywalczyć odszkodowania na drodze sądowej:
- Decyzja jest bardzo ważna również dla dostawców Biedronki. Po pierwsze, nakazałem sieci handlowej natychmiastowe zakończenie niedozwolonych praktyk. Po drugie, decyzja stwierdzająca nieuczciwość systemu rabatowego Jeronimo Martins Polska ułatwi dostawcom dotkniętym tymi praktykami uzyskanie odszkodowania w postępowaniach cywilnych, do czego już teraz zachęcam. Przedsiębiorców, którzy zostali poszkodowani w wyniku nieuczciwych praktyk rabatowych Jeronimo Martins Polska, będę wspierał indywidualnym poglądem w sprawie właśnie po to, aby ułatwić im odzyskanie pieniędzy, których zostali pozbawieni. Duże sieci handlowe, w przeciwieństwie do innych branż, nie odczuły znacząco restrykcji towarzyszących pandemii. Tym ważniejsze jest aby zachowywały się odpowiedzialnie i uczciwie wobec innych przedsiębiorców – dodaje Tomasz Chróstny.
UOKiK prosi o kontakt poszkodowanych
UOKiK apeluje do poszkodowanych przedsiębiorców i rolników, którzy czują się wykorzystywani przez dużego kontrahenta przez jego przewagę o kontakt za pomocą formularza, który można znaleźć TUTAJ.