Gra komputerowa ma posłużyć wrocławskim szkołom podczas lekcji Historii i Teraźniejszości oraz Wiedzy o Społeczeństwie. Będzie to pierwsza w Polsce próba wykorzystania Minecrafta za tych zajęciach. Projekt prowadzony jest przez Wrocławskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli we współpracy z firmą Microsoft, która udostępniła swoje technologie nauczycielom i uczniom biorącym udział w przedsięwzięciu.
"Chcieliśmy dać atrakcyjne narzędzie pracy nauczycielom „Historii i Teraźniejszości” oraz WOS-u. Wiedza na temat zjawisk i umiejętności dotyczących postaw obywatelskich i kompetencji społecznych, najpełniej przyswajana jest w działaniu. Minecraft nadaje się do tego doskonale" - mówi Monika Włodarczyk, inicjatorka pomysłu i wicedyrektorka Wrocławskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli.
Zajęcia realizowane będą w ramach "Projektu Obywatel. Odpowiedzialność i tożsamość” w łącznie dwudziestu wrocławskich szkołach - dziesięć z nich to szkoły podstawowe, drugie dziesięć - ponadpodstawowe. Nauczyciele i uczniowie korzystać będą ze specjalnej wersji gry - "Minecraft: Education Edition".
"Rozpoczynająca się edycja projektu to jego pilotażowa odsłona. Chcemy przeanalizować, na ile się sprawdzi. Jednak już sama zapowiedź projektu sprawiała, że musieliśmy podwoić liczbę szkół, które wezmą w nim udział. Uczniów do Minecrafta nie trzeba namawiać. Zależy nam głównie na tym, aby rozwiać obawy nauczycieli przed wykorzystaniem nowych technologii i innowacyjnych rozwiązań, którymi można się posłużyć podczas lekcji" - kontynuuje Monika Włodarczyk.
Główną częścią projektu będzie Hackaton, czyli zawody w programowaniu. Uczestnicy mają tworzyć mapy w świecie Minecrafta, wykorzystując otrzymane wcześniej informacje na dany temat. Przykład? "Od księcia do prezydenta – kompetencje władzy wykonawczej w samorządzie" - sposób w jaki uczniowie podejdą do takiego zagadnienia ogranicza tylko ich własna wyobraźnia. Jednym z zadań ma być również przygotowanie filmiku video na opracowywany temat.
Hackathon 2022 - harmonogram
- 18 listopada - start, godzina 08:00,
- 21 listopada - koniec zapisów na zawody.
- 30 listopada - koniec, godzina 12:00,
- 10 stycznia 2023 roku - ogłoszenie zwycięzców i laureatów.
Do Hackathonu wciąż można się zgłosić. Nauczyciele muszą jedynie wysłać deklarację na adres [email protected]. do 21 listopada.
Gry narzędziem do edukacji
Projekt z polskimi szkołami nie jest pierwszą edukacyjną współpracą Minecrafta. We wrześniu bieżącego roku w Internecie pojawiła się zapowiedź wspólnych działań BBC Earth z producentami gry komputerowej. Ich owocem ma być wyjątkowa zawartość Minecrafta, w której gracz będzie mógł zanurzyć się w pięciu światach, wzorowanych na serialu dokumentalnym "Frozen Planet II". Celem współpracy ma być zwrócenie uwagi na problem, jakim są zmiany klimatyczne.
Nie tylko Minecraft
W kontekście nauki poprzez gry komputerowe, warto wspomnieć, że nie jest to pierwszy tego typu projekt. Polacy są jednym z najbardziej innowacyjnych narodów w tym aspekcie edukacji. W spisie lektur nieobowiązkowych znajdziemy np. grę "This War of Mine", która jest swoistym antywojennym manifestem. W grze wcielamy się w szarych obywateli, którzy otoczeni okrutną wojną po prostu próbują przeżyć. Taki sposób edukacji pozwala na zupełnie inne doświadczenie historii, zmuszając do refleksji.
Źródło: Gra w Minecrafta zamiast lekcji? Wrocławskie szkoły rewolucjonizują podejście do uczniów!