1 sierpnia br. Strefa Płatnego Parkowania (SPP) we Wrocławiu rozszerzy się o 859 miejsc postojowych i obejmie znaczny obszar Placu Grunwaldzkiego oraz Przedmieścia Świdnickiego, jak również niewielką część Ołbina oraz Starego Miasta. Aby skutecznie kontrolować taki obszar, Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta we Wrocławiu uruchomia system e-kontroli.
Jej flota będzie liczyła na początek dwa auta. Oba to nissany LEAF o napędzie elektrycznym. Samochody, których zasięg w mieście przy zasilaniu energią elektryczną wynosi 407 km, wyposażone są w zestaw kamer oraz system pozycjonowania umieszczony na dachu, jak również w system przetwarzania i transmisji danych, które online sprawdzają, czy kierowca zapłacił za postój.
- Samochody posiadają zielone tablice rejestracyjne. Po okresie testów będą też specjalnie oznakowane, aby żaden mieszkaniec nie miał wątpliwości, do kogo należy pojazd i jaka jest jego funkcja – wyjaśnia Tomasz Staruchowicz, dyrektor Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta we Wrocławiu.
Koniec z parkowaniem na gapę. Jak będzie działać system e-kontroli?
System e-kontroli jest przystosowany do przeprowadzania kontroli wyłącznie na odcinkach pasa drogowego, na których wyznaczone zostały płatne miejsca postojowe. Podczas przejazdu pojazd dokonuje odczytu tablic rejestracyjnych zaparkowanych aut. Następnie, w trybie online, po numerze rejestracyjnym sprawdza w bazach danych, czy została wniesiona opłata lub czy samochód zwolniony jest z jej wnoszenia. Informacja o wytypowanych przez system przypadkach, które nie zapłaciły za parkowanie przekazywana jest ZDiUM. Na tym etapie następuje ostateczna weryfikacja. W przypadku, gdy potwierdzi się brak opłaty – dane wraz z dokumentacją przesyłane są online do systemu windykacyjnego, celem pobrania należności.
- Automatycznie też wymazywane są wszystkie obrazy, czy wizerunki osób, które mogą pojawić się podczas wykonywania skanowania. Numery samochodów, których kierowcy zapłacili za postój, mieli abonament lub zapłacili poprzez aplikację mobilną, są od razu kasowane – dodaje Edyta Tomasiak, Dyrektor Generalny KBU Sp. z o.o.
Kontrola wykonywana jest dwukrotnie w krótkim odstępie czasu. Po to, aby wyeliminować pomyłki lub pojazdy, których kierowcy właśnie idą do parkomatu, aby dokonać opłaty. Dodajmy, że do tej pory mandat zostawiany był za szybą samochodu. Przy e - kontroli dowiemy się o nim poprzez naszą pocztę.
Polecany artykuł:
Wrocławianie podkreślają, że to rozwiązanie może ułatwić ich codziennie funkcjonowanie.
- To jest doskonały pomysł. Mieszkańcy, którzy regularnie opłacają swoje abonamenty, jeśli chodzi o płatne parkowanie, skarżą się, że inni bardzo często oszukują w tym aspekcie. - Bardzo potrzebne. Wielokrotnie zgłaszali nam, że nie mogą normalnie postawić swojego samochodu przed domem. Teraz ten problem może się zmniejszy – podkreślają przedstawiciele Zarządu oraz Rady Przedmieścia Świdnickiego.
System elektronicznej kontroli strefy zacznie funkcjonować od 1 sierpnia br. Przez pierwsze 3 miesiące przejdzie okres testów.
Masz dla nas ciekawy temat lub jesteś świadkiem wyjątkowego zdarzenia? Napisz do nas na adres [email protected]. Czekamy na zdjęcia, filmy i newsy z Waszej okolicy!
Źródło: Koniec z parkowaniem "na gapę". Ruszają ostre kontrole na płatnych parkingach!