MPK Wrocław z Orlenem walczy już od jakiegoś czasu, jednak sprawa nabrała tempa w ostatnią środę, 1 marca. Odbyła się wówczas konferencja, na której przedstawiciele władz Wrocławia oraz wrocławskiego MPK zapowiedzieli, że jeszcze tego samego dnia złożą pozew przeciwko PKN Orlen do sądu we Wrocławiu.
MPK Wrocław niezadowolone z cen paliw
Jak ocenił wiceprezydent Wrocławia, Jakub Mazur, spółki Skarbu Państwa "wykorzystują swoją pozycję monopolisty". Polityk stwierdził dodatkowo, że zyski PKN Orlen, szczególnie w ostatnim kwartale, pochodzą "z kieszeni mieszkańców, w tym pasażerów MPK".
"Po fuzji PKN Orlen z Grupą Lotos i PGNiG straciliśmy kontrahenta. Wcześniejsze nasze zakupy paliwa regulowała giełda. Teraz Orlen, wykorzystując swoją pozycję na rynku, zastąpił to ceną regulowaną, ceną hurtową ustalaną przez zarząd Orlenu. Tylko w grudniu przez tę działalność, przez niesprawiedliwą redystrybucję zysku, wrocławskie MPK musiało zapłacić za paliwo więcej o milion złotych" – mówił Mazur.
Wielkie straty MPK Wrocław
Przewodniczący Rady Miejskiej Wrocławia Sergiusz Kmiecik poinformował , że w 2020 r. MPK Wrocław za olej napędowy zapłaciło 34 mln zł, a w 2022 r. cena to wynosiła już aż dwa razy więcej. Reprezentantka wrocławskiego MPK, mecenas Małgorzata Ludwik, zapowiedziała, że przewoźnik wystąpi przeciw PKN Orlen z pozwem o odszkodowanie. Na korzyść MPK działać ma ustawa o dochodzeniu roszczeń z tytułu naruszenia prawa konkurencji.
"Wyliczyliśmy, że MPK poniosło szkodę w wysokości ponad 900 tys. zł. To różnica w cenie hurtowej wskazywanej każdego dnia przez Orlen i cenie wyliczanej w oparciu o zmienne ceny ropy na rynkach" – przekazała Małgorzata Ludwik, zaznaczając, że chodzi o grudzień 2022 r.
Orlen stanowczo zaprzecza monopolistycznym praktykom
Państwowy koncern przesłał Polskiej Agencji Prasowej oświadczenie, w którym określił zarzuty MPK Wrocław jako bezpodstawne.
Źródło: MPK Wrocław pozywa Orlen. Chodzi o zbyt wysokie ceny paliwa"Przypominamy, że to samo MPK wybrało Orlen jako dostawcę paliwa. W Polsce działa kilka firm sprzedających paliwa dużym odbiorcom, w tym miejskim przedsiębiorstwom autobusowym. Firmy te rywalizują ze sobą m.in. oferując klientom atrakcyjne rabaty. Rynek jest zatem konkurencyjny, a MPK Wrocław, wybierając ofertę spółki z Grupy Orlen, uznało tę ofertę za najatrakcyjniejszą" – przekazał koncern w oświadczeniu.